Rosacea?! Dit zijn de symptomen:

Rosacea heeft verschillende symptomen en de daadwerkelijke oorzaak van rosacea is niet bekend. Bij een derde van de patiënten komt rosacea vaker voor in de familie. Toch kunnen we hieruit niet stellen dat Rosacea erfelijk is. De rode huid, bultjes en puistjes zijn een aantal symptomen die vaak voorkomen op de wangen, de neus, het voorhoofd en de kin. Om de symptomen uit te kunnen leggen, moeten we allereerst achterhalen wat de aandoening precies inhoudt.

Wat is rosacea?

Een rode huid, bultjes en puistjes in het gezicht zijn de belangrijkste verschijnselen. Sommige mensen ervaren een zeer geïrriteerde en branderige huid. Los van dat deze klachten erg vervelend kunnen zijn en ook emotionele schade kunnen aanrichten heeft rosacea verder geen ernstige gevolgen.

De aandoening ontwikkelt zich sluipend en neemt langzaam maar zeker toe. Rosacea komt vooral voor bij vrouwen vanaf ongeveer 30 jaar. Naast bovenstaande symptomen zijn er ook nog andere verschijnselen die zich voor (kunnen) doen.

Rosacea symptomen

De belangrijkste verschijnselen van rosacea zijn:

• blozen
  • blijvende roodheid in het gezicht
  • bultjes
  • puistjes
  • uitgezette bloedvaatjes, die als een vlekkerige rode uitslag op de huid zichtbaar zijn

Deze verschijnselen zijn vooral zichtbaar op de wangen, de neus, het voorhoofd en de kin. Daarbij krijgt een groot gedeelte van de mensen met rosacea ook last van oogafwijkingen. Hierbij kun je denken aan ontstekingen van oogleden, het hoornvlies en het bindvlies. Dit veroorzaakt droge, tranende of branderige ogen.

Naast deze verschijnselen kun je ook last krijgen van eczeem, oedeem (vochtophopingen in de huid) en meer bindweefsel in de huid. Dit bindweefsel komt met name bij oudere mannen voor en leidt vaak tot een ‘bloemkoolneus’. De huid van iemand met rosacea kan extra gevoelig zijn voor invloeden van buiten zoals warmte en kou, maar ook aanrakingen!

Zeker weten of jij rosacea hebt?

Met onze rosacea behandeling kunnen wij iets aan de rosacea doen. Wilt u ook gebruik maken van onze jarenlange ervaring en kennis op het gebied van Rosacea en Acne? Maak dan een afspraak voor een GRATIS consult en een gezichtsscan. Besluit u na dit traject te starten met onze behandelmethode? Dan stellen wij in gezamenlijkheid een plan van aanpak op.