Darmen en de huid

Een mooie huid en een gezond lijf hangen samen met gezonde darmen. Via de darmflora, of het microbioom, zijn de darmen verbonden met de huid. Het microbioom bestaat uit biljoenen bacteriën, schimmels, virussen en protozoa en heeft een grote invloed op ons immuunsysteem en daarmee ook op rosacea.

Slechte darmflora kan huidklachten verergeren

Een slechte darmflora kan een verklaring zijn voor het blijvend terugkeren en verergeren van huidklachten zoals rosacea, eczeem, acne en psoriasis. Maar een ongebalanceerde darmflora kan ook allerlei andere klachten tot gevolg hebben, zoals:

• Darmklachten zoals een opgeblazen gevoel, obstipatie, winderigheid en diarreeklachten
  • Lage weerstand
  • Vermoeidheid en futloos gevoel
  • Allergieën zoals huisstofmijt of pollenallergie

Ongebalanceerd huidmicrobioom bij rosacea

Een ongebalanceerd darmmicrobioom heeft invloed op het huidmicrobioom en deze kan hierdoor verslechteren. Een ongebalanceerd huidmicrobioom is van cruciaal belang voor een gezond functionerende huid. Bij rosacea is sprake van een ongebalanceerd huidmicrobioom, ‘slechte’ micro-organismen zoals Cutibacterium Acnes, S. Epidermidis, B. Oleronius en Demodex Folliculorum/Brevis zijn in grotere mate aanwezig op de huid. Dit resulteert erin dat de huid niet meer in staat is zich te herstellen en reageert steeds meer op invloeden van buitenaf (triggers). De huid wordt extreem gevoelig en kan niets meer verdragen.

Factoren die het microbioom beïnvloeden

Veel factoren beïnvloeden het microbioom. Wanneer de balans van goede en slechte bacteriën verstoord raakt, krijgen de schadelijke bacteriën de overhand. Dit kan leiden tot klachten. Wanneer de balans langdurig verstoord blijft, kunnen blijvende klachten of zelfs (huid)ziekten ontstaan.

Deze factoren beïnvloeden het microbioom:

• Erfelijkheid: erfelijke eigenschappen bepalen gedeeltelijk de samenstelling van ons microbioom.
  • Voeding: voeding bepaalt de samenstelling van het microbioom, een vezelrijk eetpatroon bevordert een gezond microbioom.
  • Omgeving: de omgeving waarin we leven en waarin we zijn opgegroeid heeft invloed op welke bacteriesoorten er in ons microbioom leven. Zo is aangetoond dat kinderen die zijn opgegroeid op het platteland een beter werkend afweersysteem hebben dan kinderen die opgroeien in de stad. Hierdoor blijven de goede een slechte bacteriën in het microbioom meer in balans.
  • Geneesmiddelen: geneesmiddelen hebben invloed op de hoeveelheid en aanwezigheid van bacteriesoorten. Een antibioticakuur bijvoorbeeld doodt naast de schadelijke bacteriën, ook veel goede bacteriën. Dit kan het microbioom verstoren en deze kan hierdoor uit balans raken.

Hoe kun je de darmflora verbeteren?

Prebiotica is de belangrijkste voedingsbron voor goede darmbacteriën. Prebiotica krijg je binnen via vezelrijke voedingsmiddelen zoals:

• Groente
  • Fruit
  • Volkorenproducten
  • Noten
  • Peulvruchten

Probiotica kunnen het darmmicrobioom herstellen door goede bacteriën aan te vullen. Dit zijn goede levende bacteriën in de vorm van capsules. Daarnaast kun je deze bacteriën ook uit voeding halen, zoals yoghurt en andere zuivelproducten. Uit onderzoek is gebleken dat probiotica goede effecten kunnen hebben bij huidproblemen zoals eczeem, acne en rosacea.

Gezonde darmflora en een mooie huid

Een gezonde huid hangt dus samen met een gebalanceerd huidmicrobioom en deze hangt samen met een gebalanceerd darmmicrobioom. Bij de Rositta Kliniek behandelen wij huidproblemen en richten ons op het verbeteren van de darm- én huidflora.

Wij kunnen jou helpen

Ben je benieuwd of wij jou kunnen helpen? Maak een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek!