Puisten: alle feiten op een rij

Iedereen heeft er ooit wel eens in meer of mindere mate mee te maken gehad: ontsierende puisten op je gezicht, nek of rug. En hoewel het meestal voorkomt tijdens de pubertijd, hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Puisten kunnen ook op latere leeftijd voorkomen.

Vaak is een zwangerschap een aanleiding voor het ontstaan van puisten. Maar hoe kan het dat de één veel puisten krijgt en de ander niet? Is voeding bijvoorbeeld nog van invloed? En veelal de belangrijkste vraag: hoe kom je er vanaf? Helpt het bijvoorbeeld om ze lekker uit te knijpen? In deze blog zetten we alle feiten over puisten voor je op een rijtje.

Oorzaken

Puisten, ook wel pukkels of acne genoemd, zijn kleine ontstekingen van de huid in en rondom de talgklieren. Ze komen vooral in het gezicht voor. Maar ook op menig rug of hals zijn ze niet weg te denken.

Of je er last van krijgt wordt voor een deel erfelijk bepaald. Hadden je ouders er bijvoorbeeld vroeger veel last van, dan is de kans groot dat jij het ook krijgt.

Daarbij hebben meiden er vaak eerder last van dan jongens. Meiden kunnen rond hun negende al de eerste puisten krijgen, terwijl dit bij jongens meestal pas rond hun veertiende gebeurt. De naam ‘jeugdpuistjes’ dekt echter niet helemaal de lading, want in de pubertijd zijn je puisten weliswaar op hun hoogtepunt, maar ook volwassenen kunnen er nog last van hebben. Door hormonale veranderingen, bijvoorbeeld tijdens de ongesteldheid, zwangerschap of wanneer je van anticonceptiepil verandert, kan een onzuivere huid het gevolg zijn.

Puisten en hormonen

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, spelen vooral hormonale veranderingen een grote rol bij het ontstaan. Tijdens hormonale veranderingen worden er veel meer hormonen afgescheiden die van invloed zijn op de groei, seksualiteit en emotie. Maar dezelfde hormonen zorgen ook voor een verhoogde productie van talg (vettige goedje) waardoor een vette huid en puisten kunnen ontstaan.

De combinatie van talg en dode huidcellen blokkeert de uitgang van een porie en zorgt voor een zwelling. De normale bacteriën van de huid kunnen zich dan vermenigvuldigen binnen de verstopte porie waardoor er een ontsteking ontstaat. Omdat de hormonale veranderingen tijdelijk zijn, bijvoorbeeld tijdens de ongesteldheid of zwangerschap, kan het dus zijn dat je het ene moment een mooie egale huid hebt en het andere moment kampt met een onzuivere, vette huid.

Meer oorzaken van puisten, lees je hier. In dit dossier vind je meer over de oplossingen bij puisten en maken we korte metten met enkele fabels.

Bron: Gezondheidsplein