Acne

Acne is een chronische huidaandoening waar veel mensen onder lijden. Als je hun verhalen leest, begrijp je dat mensen vaak jarenlange behandelingen moeten ondergaan bij verschillende doctoren en dermatologen. Zalfjes en/of antibiotica bestrijden vaak alleen tijdelijk de symptomen of helpen helemaal niet. Mensen lijden hierdoor helaas maar al te vaak een ongelukkig leven.

Wat is acne?

Acne vulgaris, acne genoemd, is de medische term voor jeugdpuistjes. Het zijn kleine ontstekingen van de huid in en rondom de talgklieren(talgklierfollikels) herkenbaar aan de puistjes.

Onze huid bevat allemaal kleine kliertjes die een vettige beschermstof aanmaken voor onze huid. Deze stof heet ook wel Talg. Deze kliertjes kunnen in bepaalde gevallen verstopt raken en daardoor gaan ontsteken. Hierdoor ontstaan jeugdpuistjes. Dit verschijnsel noemen we acne. De aandoening komt met name voor bij jongeren tussen de 15 en de 25 jaar oud, maar ook op latere leeftijd kan dit terugkomen. Een relatief onschuldige aandoening, maar wel vaak met enorme gevolgen voor het psychisch welzijn van diegene die de acne heeft.

Acne of jeugdpuistjes komt het meest voor op de schouders, armen, nek en gezicht. De oorzaak daarvan is een overmatige productie van talg en begint meestal in de puberteit.

Mannen hebben als acne optreedt dit vaak heftiger dan vrouwen. Oorzaak daarvan is dat overmatige talgproductie gestimuleerd wordt door de mannelijke hormonen.

Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last krijgen van puistjes terwijl bij jongens dit meestal rond hun veertiende begint. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen. Puistjes zijn vaak het heftigste tussen je zestiende en negentiende jaar en verdwijnt meestal daarna hoewel dit niet voor iedereen geldt. Het is zelfs mogelijk tot na je dertigste nog last te hebben van ‘jeugdpuistjes’. Mensen die extreem last hebben gehad van acne houden daar vaak levenslang littekens en huidonregelmatigheden (bijv. putjes) aan over.

Wat is de oorzaak ?

De meesten hebben in de pubertijd last van puistjes waarvan sommigen in een hele milde vorm en anderen juist in een ernstiger vorm. Het is dan ook niet precies bekend waarom de één er meer last van heeft dan de ander. Wel is bekend dat puistjes ontstaan als gevolg van veranderingen van hormonen waardoor een en ander in werking wordt gesteld. De hormoonveranderingen zorgen er voor dat:

• De kleine talgkliertjes in je huid méér talg aan gaan maken.
  • De bovenste huidlaag (opperlaag) wat dikker wordt.
  • Door een overmatige aanmaak van talg en huidschilfers de talgkliertjes verstopt kunnen raken.
  • Door deze overmatige aanmaak kunnen er zogenaamde mee-eters ontstaan, die vervolgens gaan ontsteken.
  • Erfelijkheid is wel een deel van de oorzaak van acne, maar speelt een hele kleine rol hierin.
  • Wel kunnen bepaalde medicijnen de jeugdpuistjes verergeren. Denk hierbij vooral aan antidepressiva, anti-epileptica en sommige steroïden.

Oorzaken van jeugdpuistjes ontstaan beslist niet door seksuele gewoonten of door het eten van chocolade, snoep of andere soorten van voeding, door zweten, te weinig wassen of door slechte hygiëne.

Symptomen

Acne manifesteert zich door (jeugd)puistjes op je borst, schouders, rug en meestal in het gezicht. Heel kenmerkend zijn de zogenaamde Comedonen, de mee-eters die er uitzien als witte bultjes op de ontstoken talgklier. Dit is een ophoping van de talg. Dit witte bultje kan in een later stadium zwart worden. Als acne niet goed behandeld wordt, of als je steeds de puistjes uitknijpt, kunnen er op termijn hele vervelende littekens ontstaan.

Acne kan heel erg snel verwart worden met andere huidaandoeningen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Rosacea, waarbij de huid rood is (heel erg lang of constant blozen) door verwijding van de kleine bloedvaatjes in de huid, in combinatie met puistjes en pukkels.

Erfelijk?

Als beide ouders of een van beide ouders ernstige acne heeft gehad, heb je meer kans om ook acne te krijgen. Daarnaast zijn er een paar erfelijke aandoeningen waarbij acne deel uitmaakt van het ziektebeeld.

Voorbeelden hiervan zijn: afwijkende chromosomen (XYY-chromosoom) en het polycysteusovariumsyndroom. Als je een van deze erfelijke aandoeningen hebt, kan je arts je verder adviseren.

Ik schaam me zo

Acne is ongevaarlijk maar vooral frustrerend en ontsierend. Voor de patiënt kan dit een grote psychische belasting betekenen. Acne geeft met al die puistjes een onzeker of ongelukkig gevoel. Je schaamt je ervoor en wordt er somber en verdrietig van. Het geeft je een ongemakkelijk gevoel en durft niet over straat of moet alles camoufleren.

De Rositta Methode

Acne is goed te behandelen, maar in de praktijk zelden definitief te genezen. Binnen een halfjaar na staken van de therapie treedt bij de helft van de mensen weer een verergering op.

Uit de praktijk en ervaring is gebleken dat met de “Rositta methode” meer dan 95% van de behandelde mensen volledig vrij zijn van acne en dit verschijnsel ook niet meer terugkomt.

Door vertrouwen die je ervaart in de heilzame werking en het bevredigend resultaat van de behandeling treedt een positief psychisch effect op en geeft je weer het gevoel van welbehagen en opluchting.

Reviews

De mensen die de acne-behandeling hebben gedaan kunnen je het beste vertellen hoe ze dit ervaren hebben. Lees daarom de referenties en overtuig jezelf dat wij “jou ook” kunnen helpen.

Gratis consult & gezichtsscan

Meer weten en gebruik maken van mijn jarenlange ervaring en kennis op het gebied van Acne? Bel dan geheel vrijblijvend voor meer informatie en/of maak een afspraak voor een gratis consult en gezichtsscan.

Meer weten over Acne?

Stichting Nationaal Huidfonds (het Huidfonds) maakt het mogelijk dat onafhankelijke informatie over deze huidziekte en de behandeling daarvan voor jou en anderen beschikbaar is.

www.huidfonds.nl