Rosacea en jeuk

_

Rosacea en jeuk; meer dan de helft van de mensen met rosacea heeft er last van

_

Rosacea gaat vaak gepaard met een scala aan vervelende symptomen. De roodheid en branderigheid is voor veel mensen wel bekend, maar meer dan de helft van de mensen met rosacea heeft ook last van jeuk. De blaasjes op hun gezicht jeuken en kriebelen. Heel vervelend, want jeuk is een van de meest onderschatte en ongemakkelijkste symptomen van rosacea. Maar waar komt deze jeuk vandaan en hoe ontstaat het?

De demodexmijt

Een belangrijke, maar vaak over het hoofd geziene oorzaak van jeuk bij rosacea is de aanwezigheid van demodexmijten. Deze microscopisch kleine mijten leven op de huid van alle mensen, maar bij mensen met rosacea kunnen ze in abnormaal hoge aantallen voorkomen. Dit gebeurt vooral in de haarzakjes en talgklieren van het gezicht.

Hoe veroorzaakt de demodexmijt jeuk?

Demodexmijten kunnen een ontstekingsreactie op de huid veroorzaken wanneer hun populatie te groot wordt. Deze mijten voeden zich met talg, het natuurlijke huidvet dat wordt geproduceerd door de talgklieren. Wanneer ze in grote aantallen aanwezig zijn, kunnen ze de huid irriteren en ontstekingen veroorzaken, wat leidt tot symptomen zoals roodheid, zwelling, en vooral, jeuk.

De afvalstoffen die de demodexmijten achterlaten, kunnen ook bijdragen aan de irritatie van de huid. Deze stoffen kunnen de immuunreactie van het lichaam activeren, wat resulteert in nog meer ontstekingen, kriebel en jeuk. Voor mensen met rosacea betekent dit dat hun huid voortdurend geïrriteerd en jeukerig kan aanvoelen.

Jeuken en krabben maakt rosacea moeilijker beheersbaar

Jeuk kan een grote invloed hebben op het dagelijks leven van mensen met rosacea. Het constante gevoel van irritatie kan leiden tot krabben, wat je huid verder kan beschadigen en de symptomen van rosacea kunnen verergeren. Dit kan een vicieuze cirkel creëren van jeuk en krabben, wat de aandoening steeds moeilijker te beheersen maakt.

Wat te doen tegen jeuk bij rosacea?

Het is essentieel voor jouw rosaceahuid om je bewust te zijn van de rol die demodexmijten kunnen spelen bij jeukklachten. Door deze kennis kunnen je gerichter stappen ondernemen om de symptomen te verlichten en de kwaliteit van jouw huid te verbeteren. Het herkennen van de tekenen en symptomen van een demodexinfestatie kan de eerste stap zijn naar een effectieve behandeling, zodat je de rosacea onder controle krijgt.

De Rositta Methode®

Jeuk is een veelvoorkomend, maar vaak onderschat symptoom van rosacea. In veel gevallen is deze jeuk het gevolg van een overmatige aanwezigheid van demodexmijten op de huid. De Rositta Methode® van de Rositta Kliniek is gericht op het verwijderen van demodexmijt en het verbeteren van de huidkwaliteit. Maak een gratis en vrijblijvende afspraak, dan kijken we wat we voor jouw huid kunnen betekenen.

Je kunt geen reacties geven