Wat zijn de symptomen van rosacea?

Rosacea kan zich op verschillende manieren uiten. Het meest voorkomende symptoom is een rood gezicht. Daarnaast kun je onder andere ook last hebben van puistjes, branderigheid en een schilferige huid. De symptomen van rosacea kunnen onderverdeeld worden in diagnostische kenmerken, hoofdkenmerken en secundaire kenmerken. Hoe zich dat precies uit, leggen we hieronder uit.

Wat is rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening. Bijna een miljoen mensen in Nederland en België hebben hier last van. De huidaandoening herken je onder andere aan de roodheid in het gezicht. De roodheid blijft bij rosacea langer aanhouden dan het gewone blozen. Meestal is de roodheid te zien op de wangen en neus. De mate van rosacea verschilt per persoon.

Deze huidaandoening geeft niet alleen fysieke klachten in het gezicht, maar ook psychische klachten. Omdat de huidaandoening in het gezicht plaatsvindt, heeft dat bij sommige mensen invloed op het zelfvertrouwen en op de kwaliteit van leven.

Hoe herken je rosacea?

De meest voorkomende kenmerken van rosacea zijn roodheid, kleine uitgezette bloedvaatjes, bultjes/papels en puistjes, maar zónder comedonen (mee-eters). Rosacea komt voornamelijk voor op de neus en wangen, maar ook op het voorhoofd en de kin. De huidaandoening gaat vaak samen met ontstekingen, vaak veroorzaakt door de demodexmijt

Wat zijn de symptomen van rosacea?

De symptomen van rosacea zijn onder te verdelen in diagnostische kenmerken, hoofdkenmerken en secundaire kenmerken.

Diagnostische kenmerken:

• Persisterend erytheem: roodheid op de wangen
  • Phymateuze veranderingen: rode en/of verdikte neushuid

Hoofdkenmerken:

• Papels en pustels: bultjes en pukkeltjes
  • Flushing: opvlammingen in het gezicht
  • Zichtbare vaatjes: gesprongen of zichtbare bloedvaatjes (couperose)
  • Oogirritatie: droge, branderige of tranende ogen, gevoel alsof er iets in je ogen zit

Secundaire kenmerken:

• Branden, steken en jeuk
  • Oedeem: zwellingen in de huid door ophoping van vocht
  • Droge huid: schilfers op de huid

Oorzaken rosacea

Er is (nog) geen concrete oorzaak voor rosacea bekend. Er zijn wel een aantal factoren die een rol kunnen spelen in het ontstaan van rosacea of het verergeren van de rosaceaklachten:

• Stress
  • Erfelijkheid. Bij een derde van de patiënten komt rosacea vaker voor in de familie. Toch kunnen we hieruit niet stellen dat rosacea erfelijk is
  • Bepaalde voeding, zoals histaminerijk voedsel of sterk gekruid pittig eten.
  • Alcohol, zowel alcoholische dranken als alcohol in verzorgingsproducten.
  • Weersomstandigheden, bijvoorbeeld extreme kou of extreme warmte. Of de overgang van warm naar koud of andersom. De zon kan ook invloed hebben op de rosaceahuid.
  • Gebruik van bepaalde geneesmiddelen, bijvoorbeeld vaatverwijdende middelen of corticosteroïd-bevattende preparaten.
  • Gebruik van bepaalde verzorgingsmiddelen, zoals producten met alcohol of parfum .
  • Demodexmijt

Wat te doen tegen rosacea?

Veel behandelingen zijn gericht op het onderdrukken van de rosacea, vaak in combinatie met medicijnen. Hierdoor kunnen de klachten afnemen, maar het zal niet verdwijnen. Bovendien komen de klachten ook weer terug (maar dan erger!), zodra je stopt met de behandeling en/of de medicijnen. Bij de Rositta Kliniek focussen we ons op het herstellen van de rosaceahuid door ontstekingen te verwijderen en de demodexmijt te bestrijden. Dit doen we manueel, zonder medicijnen. Onze behandeling is een combinatie van de Rositta Methode en aangepaste voeding. Zo bouwt de huidweerstand weer op en zullen de klachten weg blijven.

Afspraak maken

Wil je een afspraak maken met één van onze huidtherapeuten? Maak dan via onderstaande knop een afspraak voor een gratis huidscan + consult. Of bel naar 088-767 48 82.