Is rosacea besmettelijk?

Rosacea is een chronische, veel voorkomende huidaandoening. Ongeveer vijf tot zes procent van de bevolking heeft er mee te maken. Opvallend is de roodheid die meestal op beide wangen zichtbaar is. In verdere stadia kunnen bloedvaatjes uitzetten (couperose), papels (bultjes) en pustels (puistjes) verschijnen. Uiteindelijk kan er rhinophyma ontstaan. Hierbij gaat de neus vervormen. Is rosacea besmettelijk en kun je deze symptomen ook krijgen als je omgaat met iemand die rosacea heeft? We leggen het in deze blog uit.

Demodexmijt

Rosacea heeft niets te maken met een slechte hygiëne, het is dan ook niet overdraagbaar van het ene individu op het andere. Dus nee, rosacea is niet besmettelijk. Rosacea kan wel erfelijk zijn en het immuunsysteem en de zenuw- en bloedvaatjes in de huid spelen een belangrijke rol bij rosacea. Daarnaast zien we bij mensen met rosacea een aanzienlijk grotere hoeveelheid van de demodexmijt (D. Brevis of D. Folliculorum) op de huid. Ook de demodexmijt is niet overdraagbaar van het ene individu op het andere. Sterker nog, bij bijna alle volwassenen (80-95%) is de demodex aanwezig op de huid. De demodexmijt is dan ook onderdeel van een gebalanceerde huidflora, mits deze in normale aantallen voorkomen op de huid. Echter wanneer de demodexmijt in grote getalen aanwezig is, kan deze veranderen in een pathogeen (ziekteverwekkend). Grote aantallen demodexmijten worden gezien bij aandoeningen zoals acne, rosacea, demodicosis en blepahritis.

Rosacea en alcoholisten

Andere ideeën die kunnen bestaan is dat rosacea voorkomt bij alcoholisten, omdat de bekende ‘rode en vervormde neus’ die vaak voorkomt bij oudere mannen (rhinophyma) ook wel en drankneus wordt genoemd. Echter is bij rhinophyma de oorzaak niet de alcohol, maar de huidziekte rosacea. Door deze huidziekte zijn de bloedvaten extra gevoelig voor alcohol en wordt de neus snel rood. De neus kan op den duur rood blijven of zelfs vervormen. Alcohol wordt dus gezien als een verergerende factor van de klachten, ook wel een ‘trigger’ genoemd. Er zijn nog veel andere triggers die rosacea kunnen veroorzaken en/of verergeren, zoals temperatuurverschillen, pittig en gekruid eten en histaminerijke voeding.

De Rositta Methode

Rosacea is dus niet besmettelijk maar het is wel een hele vervelende huidaandoening met een progressief verloop. In de loop van de jaren wordt de rosacea erger, ondanks behandelingen zoals laser, histaminevrije diëten of medicatie. De Rositta Kliniek heeft een behandelmethode, de Rositta Methode®, ontwikkeld die het verergeren van rosacea kan stoppen en de huidklachten kan verhelpen.

Ben je benieuwd naar de Rositta Methode® en wil je weten of jij ook last hebt van rosacea? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek met gratis huidscan.