Rosacea & Ivermectine

_

Wat is Ivermectine en welke gevolgen heeft het voor jouw rosaceahuid?

_

De eerste stap om wat aan rosacea te doen, is voor veel mensen de huisarts. De huisarts zal constateren dat je rosacea hebt en kijken welke medicijnen passen bij jouw rosaceahuid. Een veelvoorkomend medicijn is Ivermectine, in de vorm van een topische crème, zoals Soolantra. Voordat je deze crème gaat gebruiken, is het handig om te weten wat Ivermectine is en welke gevolgen het gebruik voor jouw rosaceahuid kan hebben.

Wat is Ivermectine?

Ivermectine is een medicijn dat oorspronkelijk werd ontwikkeld als antiparasitair middel. Het wordt veelvuldig gebruikt om verschillende parasitaire infecties te behandelen. Het middel is beschikbaar in verschillende vormen, waaronder tabletten, crèmes en lotions.

Hoe werkt Ivermectine?

Ivermectine werkt door het verstoren van de zenuw- en spierfunctie van parasieten. Het bindt zich aan specifieke chloridekanalen in de zenuw- en spiercellen van de parasieten, wat leidt tot verlamming en uiteindelijk de dood van de parasiet. Dit mechanisme is zeer effectief tegen een breed scala aan parasieten, maar is ook nuttig bij de behandeling van andere aandoeningen. Ivermectine is goedgekeurd voor de behandeling van verschillende parasitaire infecties. Daarnaast wordt Ivermectine ook off-label gebruikt voor de behandeling van andere aandoeningen, zoals rosacea.

Hoe kan Ivermectine helpen bij rosacea?

Bij rosacea is er sprake van een chronische ontsteking en vaak een overgroei van demodexmijten, kleine parasieten die van nature op de huid leven. De demodexmijt speelt een mogelijke rol in de ontstaanswijze van rosacea. Ivermectine, in de vorm van een topische crème (zoals Soolantra), kan helpen door de populatie van deze mijten te verminderen en de ontsteking te verminderen.

Wat doet Ivermectine voor rosacea?

In eerste instantie lijkt Ivermectine een gunstig effect te hebben op de demodexmijten op je huid. Namelijk Ivermectine:

• vermindert ontsteking: Ivermectine heeft ontstekingsremmende eigenschappen die kunnen helpen de roodheid en zwelling te verminderen.
  • doodt de demodex: door de populatie van demodexmijten te verminderen, kan Ivermectine bijdragen aan het verminderen van een van de mogelijke oorzaken van rosacea.
  • Verbetert de huidtextuur: veel gebruikers melden een verbeterde huidtextuur en minder bultjes na het gebruik van een Ivermectine-crème.

Waarom je beter NIET Ivermectine kunt gebruiken bij rosacea

De resultaten van het gebruik van Ivermectine klinken goed, toch? Toch raden wij als Rositta Kliniek aan Ivermectine niet te gebruiken. Hieronder leggen we je uit waarom.

• Bijwerkingen: zoals elk medicijn kan Ivermectine bijwerkingen hebben, waaronder huidirritatie, jeuk, en droogheid. Dat zijn bijwerkingen waar je al last van hebt met rosacea. Wij horen vaak in de kliniek dat de bijwerkingen ernstiger zijn dan de symptomen van rosacea zelf.
  • Niet passend voor alle rosaceapatiënten: niet elke rosaceapatiënt heeft een overmaat aan demodexmijten. Voor deze patiënten zou Ivermectine mogelijk ineffectief zijn.
  • Kortetermijnoplossing: hoewel Ivermectine de symptomen kan verlichten, pakt het niet de onderliggende oorzaken van rosacea aan. Dit betekent dat de symptomen kunnen terugkeren zodra de behandeling stopt. Dit is ook wat wij vaak zien: na jaren gebruik van Ivermectine, zijn mensen met rosacea er klaar mee; ze willen een blijvende oplossing voor rosacea.
  • Resistentie: er is altijd een risico dat de parasieten, in dit geval de demodex, resistent worden tegen medicatie.

Rosacea behandelen zonder medicijnen

Veel mensen met rosacea bezoeken onze kliniek die (veelvoudig) Ivermectine, zoals Soolantra hebben gebruikt. Sommigen geven aan dat de rosacea tijdelijk vermindert met het gebruik van Soolantra, maar bij iedereen komt de rosacea vaak heftiger terug na het stoppen met de Ivermectine-crème. Wil je niet langdurig aan de medicijnen, zoals Ivermectine of antibiotica, zitten, dan is de behandeling bij de Rositta Kliniek een uitkomst; een manuele behandeling, zonder het gebruik van medicijnen met een blijvend resultaat. Meer weten? Plan dan een gratis en vrijblijvend consult en gezichtsscan in.

Disclaimer
Wij zijn geen arts, maar schrijven deze blogs op basis van dertig jaar lange ervaring met het behandelen van rosacea. De informatie in deze blog is bedoeld als algemeen advies en is niet bedoeld om medisch advies van een professionele zorgverlener te vervangen.

Je kunt geen reacties geven